Llegir en veu alta

De Viva Veu culmina la 4a edició amb la celebració del Certamen Final de Lectura en Veu Alta, amb més 100 estudiants de 21 municipis valencians

IV Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta - Final Comunitat Valenciana. Foto: Rosella Valor

27 Maig, 2019

Al voltant de 900 espectadors han gaudit de la lectura en veu alta al Teatre Olympia, en el Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta – Final Comunitat Valenciana

De Viva Veu, iniciativa de FULL – Fundació pel Llibre i la Lectura i Feets Gestió de Projectes, que compta amb el patrocini principal de Caixa Popular i la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport,ha tancat aquest cap de setmana la seua quarta edició. Amb l’objectiu principal de despertar l’interés i el gust per la lectura, el projecte educatiu, cultural i d’animació a la lectura basat en el fet de «llegir en veu alta»  ha arribat aquest any a més de vint localitats valencianes, a més de 12.000 alumnes. Els representants s’han concentrat aquest dissabte 25 de maig al Teatre Olympia de València en el Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta – Final Comunitat Valenciana. Un total de 900 espectadors han gaudit d’un matí de lectura en veu alta de l’alumnat de 3r de Primària a 4t d’ESO. L’acte, amb guió i direcció de la companyia teatral La Dependent, d’Alcoi, ha comptat amb la presència de Jaume Fullana, Director General de Política Educativa de la Generalitat Valenciana, i Francesc Alòs, director del Departament Comercial de Caixa Popular.

Els protagonistes de l’acte han sigut un total de 108 estudiants, els representants seleccionats de la fase anterior del projecte, en els Certàmens Locals de Montserrat, Guadassuar, Xirivella, Alcàsser, Riba-roja de Túria, Rafelbunyol, Benifairó de les Valls, Catarroja, l’Alcúdia, Biar, Foios, Orpesa, Torrent, Utiel, Benetússer, Marines, Algemesí, Ibi, València, Vinalesa, El Campello i Museros. Durant aquest any lectiu, els centres educatius que han participat en la celebració del Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta a les seues poblacions, han treballat lectures d’editorials com Algar, Anaya, Andana, Brief, Bromera, Edicions del Bullent, Edicions 96, Lletra Impresa Edicions o Perifèric Edicions. Obres d’autors i il·lustradors de renom, com ara Silvestre Vilaplana, Concha López Narváez, Francesc Gisbert, Laura Gallego, Lourdes Boïgues, Josep Franco, Vicenta Llorca o Jordi Raül Verdú.

En l’acte del Certamen Final, l’alumnat ha participat en quatre categories, corresponents als nivells educatius. Els Teuladins (de 3r i 4t de Primària) han llegit fragments del llibre El Gran amor d’una Gallina; els Blavets (de 5é i 6é de Primària), han llegit Una família de por; els Passerells (de 1r i 2n d’ESO) han sigut els encarregats de llegir fragments de l’obra Retorn a l’illa blanca; i les Oronetes (de 3r i 4t d’ESO) han treballat Els dimonis de Pandora. El jurat ha atorgat un premi especial i quatre mencions en cada categoria. A més dels premis, compostos per lots de llibres d’editorials valencianes, tots els participants han rebut un detall de participació. El jurat de Primària ha estat integrat per Manel JM Romero, secretari de la Fundació pel Llibre i la Lectura; Àfrica Ramírez, editora i presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià, i Francesc Alós, director del Departament Comercial de Caixa Popular. D’altra banda, al jurat de Secundària han participat Jesús Figuerola, professor, editor i president de FULL; Teresa Val, directora de projectes de la Fundació, i Carme López,professora de secundària.

En la categoria de Teuladins, el guardó ha sigut per a Carla Ramón, del CEIP Cristóbal Colón de Benetússer (s’han atorgat mencions especials a Lorena Hernández, del CEIP Canónigo Muñoz d’Utiel; Teresa Colomina, del CEIP Balmes de Guadassuar; Carla Cubel, del col·legi Maria Auxiliadora d’Algemesí, i Cèlia Garcia, del col·legi Vedruna de Vinalesa). A la categoria de Blavets, el jurat ha destacat la lectura de Rubén García, del CRA Oleana d’Utiel (s’han atorgat mencions especials per a Marta Santarrufina, del col·legi Vedruna de Vinalesa; Helena Simón, del CEIP Cervantes d’Ibi; Eric Rodríguez, del CEIP Evaristo Calatayud de Montserrat, i Sofia Lucas, del CEIP El Fabraquer del Campello). Pel que fa a la categoria de Passerells, el premi ha sigut per a Claudia Ribes, de l’IES de Guadassuar (s’han atorgat mencions especials a Patricia López, de l’IES Torre del Rei d’Orpesa; Aitana Martínez, del col·legi San Antonio de Padua II de Catarroja; Azael Baeza, de l’IES La Foia d’Ibi, i Natxo Díez, de l’IES de Museros). Finalment, el grup premiat d’Oronetes, ha sigut el format per Carme Reig, Carmen Muñoz i Aitana Esteve, de l’IES Berenguer Dalmau de Catarroja (s’han atorgat mencions especials per a Andrea Soto, Andrés Gilabert i Víctor Giménez, de l’IES Maria Carbonell de Benetússer; Júlia Tristante, Alma Rubio i Laia Baldoví, del col·legi Maria Auxiliadora d’Algemesí; Sergio Guillén, Salvador Agustí i Ángela Navarro, del col·legi Asunción de Nuestra Señora de Riba-roja de Túria, i Marc Forcadell, Natxo Lacruz i Ànnia Picó, de l’IES la Vall de Segó de Benifairó de les Valls.

Sobre les potencialitats i avantatges de la lectura en veu alta

Com expliquen els responsables del projecte De Viva Veu, la lectura i l’escriptura «són considerades eines primordials i bàsiques de la resta d’aprenentatges i, per tant, han de constituir un objectiu d’atenció preferent no sols durant tota l’etapa d’educació obligatòria sinó més enllà». En aquest sentit, defensen que el projecte no se centre només en els estudiants de menys edat: «les activitats de descodificació i comprensió lectora no s’haurien de limitar a la Primària, sinó que hauria de ser un objectiu que es prolongara al llarg de l’Educació Secundària», apunten. D’aquesta manera, subratllen que les iniciatives de lectura en veu alta poden esdevenir «un bon camí per a crear lectors i lectores» perquè compartir les lectures i les paraules, «i fer-ho d’una manera plaent», pot arribar a convertir-se «en un vehicle socialitzador que fomenta la comprensió i desenvolupament de la fantasia». De la mateixa manera, reconeixen que la lectura «per definició, és individual i intimista, però de vegades també pot ser molt divertit compartir-la i aprofitar els lligams que teixeix per a despertar l’esperit lector».

Àlbum de fotos per a descarregar: ací